Vstupujete na stránky, jejichž obsah je určen uživatelům návykových látek a odborníkům.
Našim cílem je poskytovat informace o harm reduction specifické pro prostředí chemsexu.
Vstupem na stránky prohlašujete, že Vám je více než 18 let.
Odborné sociální poradenství CHMS Help je ambulantní sociální službou, která v poradenském procesu řeší problémy uživatelů chemsexu a dalších lidí ohrožených riziky s fenoménem chemsexu spojenými, a to v LGBT+ vstřícném prostředí.
V systému adiktologických služeb se ambulantní poradna CHMS Help řadí mezi adiktologické služby ambulantní léčby a poradenství. Ty jsou zaměřeny na zlepšení somatického a psychického stavu, sociální situace a změnu životního stylu klienta. (Viz Koncepce rozvoje adiktologických služeb, RVKPP ÚV ČR, 2021.)
Služba sídlí na adrese: Malého 282/3, Praha 8 – Karlín.
Telefon: 702 253 496 (Po-Pá 9 až 16).
E-mail: info@chemsex.cz
Konzultace poskytujeme na základě objednání.
Odborné sociální poradenství CHMS Help je ambulantní adiktologickou službou, určenou lidem ohroženým závislostí nebo závislým na návykových látkách a také těm, kteří vedou rizikový způsob života z hlediska chemsexu (specifický případ sexualizovaného užívání návykových látek – podrobněji dále). CHMS Help je určen také lidem, kteří jsou takovým způsobem života ohroženi (příbuzní, přátelé, sexuální partneři apod.).
Služby jsou poskytovány odborně, v souladu s individuálními potřebami klientů. Cílem je umožnit klientům vést a rozvíjet běžný způsob života.
Osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách.
Osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy.
Ve vztahu ke klientům:
Ve vztahu k veřejnosti:
Chemsex je specifický druh sexualizovaného užívání návykových látek, vázaný na komunitu mužů majících sex s muži (odb. zkratkou MSM).
Odborné sociální poradenství CHMS Help se snaží řešit tuto problematiku komplexně, zabývá se jak kompulzivním sexuálním chováním, tak užíváním návykových látek (NL). Zaměřuje se na minimalizaci rizik spojených se závislostním chováním, na zlepšení zdravotní či sociální situace příslušníků cílových skupin, zvýšení jejich osobnostních kompetencí a sociálních dovedností. Důležitá je podpora rozvoje bezpečných blízkých vztahů.
Jde o službu zejména pro osoby užívající nelegální návykové látky (zejména pervitin, GHB/GBL, ketamin, mefedron, poppers i jiné) a také pro osoby tímto způsobem života ohrožené. Kombinace kompulzivního sexuálního chování a pervitinu nebo jiných látek, které odbourávají zábrany a narušují cit pro hranice, společně vytváří specifická rizika. Zejména se jedná o subpopulační skupinu mužů majících sex s muži (MSM) ve vysokém stupni ohrožení nákazou HIV, kteří jsou zároveň uživateli chemsexu, a také o muže, kteří jsou HIV pozitivní a rovněž jsou uživateli chemsexu.
Dále v rámci poradenství CHMS Help otevírá témata specifická pro LGBT+ klienty – stigma, menšinový stres, stud aj. Především skupina MSM si v adiktologických službách zaslouží zvláštní pozornost, protože prevalence užívání návykových látek je zde několikanásobně vyšší než v heterosexuální populaci.
Užívání návykových látek typických pro chemsex (viz výše) je spojeno s podstatnými riziky – předávkování nebo život ohrožující abstinenční syndrom u GHB/GBL, kardiovaskulární potíže, mozková mrtvice nebo paranoidní stavy u pervitinu apod. Injekční užívání je pak spojeno s dalšími závažnými zdravotními riziky.
Chemsex je těsně spojen s šířením sexuálně přenosných infekcí (STI), zvláště HIV, ale i HCV, syfilidy, kapavky, LGV. Sociální služby specifické pro klienty chemsexu, včetně účinných postupů harm reduction (HR), mohou přispět ke zlepšení fyzického a psychického stavu klientů a zároveň omezit šíření STI v populaci MSM. Zaměřují se přitom také na blízké uživatelům chemsexu, v praxi jde většinou o partnery.
Vnímané stigma uživatele nelegálních návykových látek, stejně jako související téma HIV pozitivity, má silný negativní dopad na psychické zdraví člověka a jeho další fungování ve společnosti. Často dochází k rozpadu partnerských a rodinných vztahů, ztrátě zaměstnání, bydlení, výskytu dalších sociálně patologických jevů a zhoršení psychického zdraví.
Také proto se odborné sociální poradenství CHMS Help zaměřuje i na práci s blízkými. Chce dopomáhat k harmonizaci partnerských vztahů, posilovat kompetence partnerů v situaci, kdy užívání chemsexu podstatným způsobem zasahuje do partnerského života. Zaměřuje se také na ozdravení vztahů uživatelů chemsexu s dalšími blízkými osobami (rodina, spolupracovníci, přátelé atd.).
V poradenském procesu oslovujeme jak užívání NL, tak sexuální chování klientů v LGBT+ vstřícném prostředí. Práce se řídí klientovou zakázkou, může jít o krátkou intervenci zaměřenou na HR postupy specifické pro chemsex (klienty, kteří užívají injekčně, posíláme do spolupracujícího nízkoprahového adiktologického zařízení pro specifické informace o injekčním užívání při chemsexu), o motivační kontakt (před pobytovou léčbou) či o abstinenčně orientovanou dlouhodobou poradenskou práci.
Další skupina činností je spojená s vytvářením online a tištěných zdrojů pro uživatele chemsexu, aby mohli získat informace o harm reduction přístupech při chemsexu i v případě, že osobní kontakt s pracovníkem služby pro ně není přijatelnou volbou.
Blízkým osobám také CHMS Help umožňuje společné sezení s identifikovaným uživatelem chemsexu, zaměřené podle potřeb klienta – například podání informací o fenoménu chemsexu a jeho projevech, nastavování hranic, párové poradenství. Individuální poradenská činnost s partnerem uživatele je možná, pokud identifikovaný uživatel není klientem služby.
Odborné sociální poradenství CHMS Help je odborně činné v podpoře profesionálů. To zahrnuje realizaci přednášek o chemsexu zaměřených na specifika chemsexu (akutní rizika při chemsexu jako je předávkování, odvykací stav u GHB/GBL, paranoidní stavy u pervitinu, specifika práce s danou cílovou skupinou), dále tvorbu materiálů o chemsexu určených k distribuci jejich klientům a také možnost konzultací poradenských procesů a případové práce s tématem chemsexu.
Způsob poradenství aplikovaný ambulantní poradnou CHMS Help umožňuje, aby klienti mohli využívat místní instituce, přirozenou vztahovou síť a své vlastní schopnosti. Poradna vytváří příležitost k tomu, aby klienti služeb mohli uplatňovat vlastní vůli a jednat na základě vlastních rozhodnutí a také uplatňuje při poskytování služby politiku rovných příležitostí.
Služby jsou poskytovány bezplatně.
Forma služby CHMS Help je čistě ambulantní. Přímá klientská práce je realizovaná formou osobních konzultací, telefonických či online kontaktů.
Sídlem ambulantní poradny CHMS Help je Dům světla, sídlo zřizovatele služby České společnosti AIDS pomoc, z. s. na adrese: Malého 282/3, Praha 8 – Karlín. Spolek užívá objekt pronajatý od Městské části Praha 8.
Telefon (mobilní) centra CMHS Help má číslo 702 253 496 a je v provozu pondělí-pátek od 9 do 16 hodin. Přístroj má v držení poradenský pracovník nebo jiný vedoucím určený pracovník centra tak, aby v této době bylo centrum na příjmu.
E-mailový účet CHMS Help je info@chemsex.cz. Přístup do e-mailové schránky mají určení pracovníci CHMS Help.
Klienta při vstupu na pracoviště ambulantní poradny CHMS Help přijímá sociální pracovník. Po uvítání a představení se pracovník zjišťuje, kde se klient o službě odborného sociálního poradenství CHMS Help dozvěděl či jaké informace o službě jsou mu známé. Pro orientaci klienta a vytvoření bezpečného pracovního rámce doplňuje pracovník důležité informace o poskytovaných službách, pravidlech, právech a povinnostech klientů, stížnostním systému a nouzových a bezpečnostních pravidlech. Službu je možné poskytovat s identifikací klienta při zachování směrnice GDPR, nebo anonymně. Množství podávaných informací a způsob jednání s klientem se odvíjí od aktuálního stavu klienta. Profesionální komunikací „na úrovni klienta“ (tzn. pracovník zbytečně nepředvádí svoji znalost, nepoužívá zbytečně cizí termíny apod.) vytváří pracovník od prvního kontaktu podmínky pro navázání úzkého profesionálního vztahu. Proto je důležité nezaplavit klienta nepodstatnými informacemi, ale nechat prostor pro živý kontakt. Celé představení služby může proběhnout jen velice krátce. Poté nechá pracovník hovořit klienta a společně hledají jeho zakázku, kterou pracovník ústně kontraktuje s klientem. Při hodnocení, zda je služba vhodná, se pracovník řídí doporučeným postupem MPSV 5/2019 – Jednání se zájemcem o sociální službu.
Pokud dojde k úspěšnému kontraktu, pracovník uzavírá s klientem dohodu o další spolupráci a sestavuje s ním prvotní individuální plán. Dbá přitom, aby cíle plánu byly vždy:
Pokud má klient potřeby, které nelze kvůli možnostem zařízení nebo poskytovaným službám naplnit, nebo klient nespadá do cílové skupiny, odkazuje pracovník klienta do vhodnějšího typu zařízení a pomáháme mu ho zprostředkovat.
Tímto dokumentem vám poskytujeme informace o zpracovávání vašich osobních údajů a o vašich souvisejících právech. Při zpracovávání osobních údajů i při poskytování těchto informací se řídíme především Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 (dále jen „GDPR“) a českým zákonem č. 110/2019 Sb. Tyto informace jsou rovněž informacemi dle čl. 13 GDPR.
Udělali jsme vše pro to, aby byly tyto informace co nejsrozumitelnější. Pokud by Vám i přesto nebylo něco jasné, rádi vám kterýkoli pojem nebo pasáž před jejich podpisem vysvětlíme.
Správcem osobních údajů, tedy osobou, která určuje účely a prostředky zpracování vašich osobních údajů, je: Česká společnost AIDS pomoc, z. s. IČ: 00409367. Správce údajů je zapsán ve spolkovém rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl L, vložka 1133 Sídlo a kontaktní adresa: Malého 282/3, Karlín, 186 00 Praha 8 Telefon: +420 224 814 284.
Splnění nezbytných podmínek pro uzavření smlouvy/dohody a pro následné poskytování sociálních služeb a zároveň pro plnění souvisejících právních povinností vyplývajících ze zákona 108/2006 Sb.
Údaje zpracováváme jak ručně, tak elektronicky. Při zpracovávání vašich osobních údajů nedochází k automatizovanému rozhodování ani k profilování.
Vaše osobní údaje pro daný účel zpracováváme po dobu poskytování sociálních služeb. Případně po dobu delší, pokud tak stanoví právní předpisy.
Zpracováváme tyto vaše osobní údaje, které jsme získali přímo od vás:
S vašimi osobními údaji nakládáme s řádnou péčí a v souladu s platnými právními předpisy. Vaše osobní údaje chráníme v maximální možné míře, která odpovídá technické úrovni dostupných prostředků.
Komu a z jakého důvodu poskytujeme vaše osobní údaje
Vaše osobní údaje předáváme ke zpracování pouze subjektům, které si je vyžádají na základě zákonného oprávnění (např. soudy, oddělení sociálně-právní ochrany dětí apod.).
Ve vztahu k vašim osobním údajům, které zpracováváme, vůči nám jako správci můžete uplatnit následující práva:
Máte rovněž právo podat stížnost u dozorového úřadu, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů IČ: 70837627 se sídlem Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7, https://www.uoou.cz
Klienti mají právo si stěžovat na kvalitu poskytovaných služeb. Klient může stížnost či podnět vložit do Schránky na podněty, připomínky stížnosti a náměty klientů (prostory CHMS Help/Domu světla), zaslat poštou či osobně předat vedoucímu pracoviště. Možné je také využít telefonický či e-mailový kontakt.
Podání stížnosti je tak možno učinit osobně ústně, písemně, telefonicky, e-mailem, prostřednictvím jiné osoby nebo i anonymně. Stěžovatel má také možnost svobodně zvolit nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížnosti zastupovat i anonymně.
Klientovi, který stížnost podává, je zaručena bezúhonnost, rovné zacházení a stejný přístup, jako kdyby stížnost nepodal. Stěžovatel nesmí být omezen na svých právech k využívání služby.
Osoba, která stížnost podala, bude o výsledku šetření vyrozuměna, pokud na sebe uvede kontakt. Pokud osoba nezanechá kontakt, není jak dát zpětnou vazbu. Anonymní stížnost však bude vyřízena jako každá jiná stížnost. Kopie odpovědi na ni, resp. zápis, kdy a jak byla stížnost vyřízena, bude uložena v Knize stížností u vedoucího služby.
Registrovány a archivovány jsou i podněty, připomínky a stížnosti anonymní. Vedoucí pracovníci služby a organizace jsou povinni se jimi zabývat stejně jako neanonymními; rozdíl spočívá pouze v absenci možnosti informovat jejich autora o způsobu vyřízení.
Stížnost je vyřízena bezodkladně, v maximální lhůtě 30 dnů. Stěžovateli je oznámen výsledek písemně ve formě oznámení o vyřízení. Proti oznámení se nelze odvolat. Pokud stěžovatel není s vyřešením stížnosti spokojen, může se obrátit přímo na ředitele zřizovatele služby, České společnosti AIDS pomoc, z. s. V případě, že stížnost ředitel ČSAP, z. s. už řešil (stížnost na službu jako celek nebo na vedoucího služby), může se stěžovatel obrátit na statutární orgán spolku, kterým je předsednictvo. Kontakty jsou k dispozici na www.aids-pomoc.cz v sekci O nás.
Pokud ani v takovém případě nebude spokojen, může využít například následující instance:
Mimo technických cookies používáme cookies také k měření návštěvnosti tohoto webu. To nám umožňuje lépe dotvářet a optimalizovat web tak, aby byl pro naše uživatele co nejužitečnější. Podrobné informace